Det var Natalie Zahle, der opfandt klasselærerbegrebet. I Betty Lunds ”Natalie Zahle til Minde” fra 1927 kan vi læse følgende om klasselærerens funktion: ”Frøken Henriette Skram har engang sagt om Frøken Zahle, at Fagundervisningen for hende kom i anden Række; det væsentlige var Livet med Børnene. Opdragelsen, med andre Ord det Arbejde, der i særlig Grad er Klasselærerindens.”
Dette kan vi også i dag tilslutte os. Vi prioriterer klasselærerarbejdet højt og alle klasser har to klasselærere der samarbejder om klassen.
For at en elev kan lære, skal eleven trives og være tryg. Vi lægger vægt på at skabe gode og trygge rammer, hvor børnene kan få lov at udvikle sig fagligt som socialt. Klasselærerne bestræber sig på at opbygge en tillidsfuld relation mellem lærere og elev.
En af klasselærernes vigtigste opgaver er at være med til at gøre eleverne selvstændige og parate til at kunne deltage aktivt og positivt i både klassens og skolens fællesskaber. Det gør de ved at igangsætte fællesskabende aktiviteter både i og uden for undervisningen og ved at skabe rum for en tillidsfuld dialog i mellem både elever, og elever og lærere.
Klasselærerne skal kere sig om både det enkelte barn og om klassen. Klasselærerne hjælper eleverne med at kunne opbygge et klassefællesskab med rum og plads til alle elever. Vi vægter en varm, og uformel tone i mellem lærere og elever med respekt for, at vi er ligeværdige, men ikke ligestillede.
Eleverne skal lære at tage del i ansvaret over for fællesskabet og respektere hinandens forskelligheder, normer og værdier. Der skal etableres venskaber og legerelationer. Vi har sproget i højsædet på Zahle. Vi værner om den gode tone, og det er vigtigt for os, at voksne som børn bruger sproget hensigtsmæssigt i forbindelse med konflikter, konfliktløsning og i det daglige. Det har klasselærerne en stor opmærksomhed på.